fredag 24 april 2009

Ett 100-procentigt spontant New Yorkbesök


Jag har börjat ladda för New Yorkresan som börjar på onsdag kväll med att vi tar tåget upp till Arlanda och övernattar i en sardinburk där, för att hoppa på direktflyget på torsdag morgon, som för övrigt är vår ettåriga förlovningsdag.

Laddningen har hittills gått till så här:

Klippning. Jag brukar i vanliga fall vara min frisör Jennys största gäspning, kunden som kör "Same procedure as last year", men idag vågade jag. "Gör nåt nytt", sa jag, och hon var inte sen att fatta galoppen. Kändes lite obehagligt när hon började skära upp längderna i nacken, men jag har redan vant mig. Skönt med ännu kortare hår än sist, och dessutom växer min kalufs i regel i takt med ogräset, så vantrivs jag är ingen större skada skedd. Kontenta: Håret är redo för New York.

Butiksrunda: Hämtat nya linserna hos optikern. (Det har varit ett väldigt dividerande och testande fram och tillbaka de senaste veckorna, efter att optikern upptäckt att jag haft för starka linser, vilket förhoppningsvis kan förklara en del av all huvudvärk jag drabbats av.) På apoteket: Fräscha öronproppar, nya huvudvärksatabletter, skavsårsplåster och diverse burkar och flaskor att ha lagom mycket krämer och annat i. (Mina necessärer tenderar att vara enorma ändå...) En ny pocket hos bokhandlarn, lite nya strumpor att slita ut på Manhattan och en hel del annat, som bara råkar slinka med när jag befinner mig på stan med Visakortet i sällskap.

Böcker om NYC: Har jag redan fått låna i massor. Tack jobbarkompisen Eva, som varit i världens alla hörn och alltid har rätt bok för rätt ställe. Jag läser dem dock med måtta, eftersom min nya strategi är att planera mindre än minst. Allt för att det ska bli en så angenäm tripp som möjligt, för både mig och Uffe. (Gissa vem som tokplanerat nästan varje steg i Venedig, Köpenhamn, London och Thailand de senaste åren. Och gissa vem som tyckt att det blivit lite väl uppstyrt.)

Nej, i New York ska vi bara glida runt bland folk, skyskrapor och taxibilar och njuta. Fast det är klart. Vi måste ju till Coney Island, och ta färjan till Staten Island, och flyga helikopter över stan, och gå i John Lennons fotspår, och upp i minst sju skyskrapor, och shoppa loss, och besöka Ground Zero och...

Men sen ska vi bara vara. Jag lovar Uffe.

4 kommentarer:

  1. Skitsnygg frisyr! Och lite annorlunda. Men inte lika vågat som min rakning, hehe.
    Fan, jag vill oxå till N.Y. Har velat åka dit sen jag var typ sju och läste Spindelmannen (Peter Parker bor ju på Manhattan), men som vanligt kommer vi aldrig iväg... (suck)

    SvaraRadera
  2. Superfin frisyr, Ullis. Du kommer att glänsa på Manhattan! Tur för er att new york är en stad där man klarar sig både med planering och helt utan - hoppas att ni får det perfekt!

    SvaraRadera