måndag 5 april 2010

Ännu ett tv-tips - Danmark rules!!

Kör vidare på senaste inläggets tema: TV. Jag är ju som de som känner mig vet, allt annat än ett tv-freak. Älskar film, men tv-bruset kan jag i regel klara mig bäst utan.

Men så finns det guldkorn. Tidigare har de hetat saker som Six feet under eller Mäklarna. Drama, gärna svart och skruvat, eller humor, gärna svart och skruvad.

Objektet för min kärlek just nu är danska Livet på Laerkevej, som går i SVT på söndagar. Ska hem och se det senaste avsnittet på SVT Play nu, eftersom jag befann mig i Etuna igår och mamma ockuperade burken med ännu ett avsnitt av Morden i Midsomer.

Serien har humor, estetik, goa skådisar och ett spännande men framför allt skruvat manus. Påminner faktiskt om Six feet under, fast det är mindre drama och mer humor.

Framför allt har den det jag gillar allra bäst med dansk tv och film: Det danska språket. Det slungar mig tillbaka till min studie- (eller snarare fest-)vår i Aarhus för fem år sen. Det var en fin tid och jag blev en jävel på att förstå dansk. Avstår dock från att snacka dansk för egen del, eftersom snubben jag hängde med då lät mig förstå att jag bara lät komisk.

Det gjorde han också när han försökte snacka svenska. Men det sa jag aldrig till honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar