lördag 17 april 2010

90 år och inga tecken på att krokna

Arne Johansson fyller 90 år idag. Han som försörjde åtta barn, med hårt jobb i egna byggfirman Hällby Byggtjänst AB. Som var fotbollsdomare i HBIF, Hällbybrunns idrottsförening, i många, många år. Åkte med damlaget på alla matcher, ställde upp för föreningen när som.

Han som älskar att pimpelfiska, plocka svamp och bär. Som varje vår och höst hugger ved åt mina föräldrar så att de har mer att elda i öppna spisen. Som orkar år ut och år in.

Han som kom hem från fotboll eller fiske när hans fru Alida och jag satt och spelade kort vid köksbordet. Han sa inte så mycket, gick till sitt, var sällan med och spelade.

Först på senare år har jag fått mer kontakt med min farfar. Idag är det honom jag pratar mest med av de två. Farmor, 90 år i augusti, är dement sen några år, så meningsutbytet blir därefter.

Jag trodde nog att farfar inte ville prata. Att han hade viktigare saker för sig. Jag tror att jag hade fel. Han gillar att berätta om förr i tiden och att höra hur jag har det. Han hör dock dåligt, vilket säkert hindrat honom från "onödiga" samtal.

Farfar. Du är en stark och seg man. Jag hoppas att du får fiska och gå i skogen länge till än.

Jag tycker om dig.

2 kommentarer: