torsdag 15 oktober 2009

Torsdagkväll och jamsession på Slottsgatan

Vi hade precis satt oss till rätta på den gigantiska vardagsrumsmattan. Terese slängde fram sin låtpärm och slog an ett a-moll. Jag greppade halsen på min Juanita. Då upptäckte jag det. Sjätte strängen var av. Jag spelade senast igår kväll. Då var den hel. Nu var den av.

Jag plockade bort resterna. Som tur var så hade brottet skett nära nedersta fästet. Det kanske gick att fixa? Sjuksköterskan bad mig hämta en pincett och tillsammans knepade och knåpade vi för att få till det. Fäste i ena änden. Lirkade in det som återstod av strängen rätt i andra änden, skruvade, drog åt. Så där ja. Sedan: Satte pekfingret på nedersta fästet. Fjoooooooooooongjongjong! Strängen lossnade och piskade till min hand. Fuck.

Fick köra femsträngat. Plock gick bara på d- och a-ackord, typ. Glöm g och e-moll. Det fick bli utan plock. Att kompa gick hyfsat ändå. I en timme och fyrtiofem minuter rev vi av läxan i boken och öste loss med Winnerbäck, Lundell, Sundström och Oasis. Terese snabbast och säkrast. Jag hängde på så gott jag kunde. Kul var det och vi fick inte ens ont i fingrarna. De börjar bli härdade nu.

Imorrn knallar jag förbi musikaffären och köper ny sträng. Och en extrauppsättning så att jag är garderad när nån ryker nästa gång. Det går hett till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar