torsdag 8 oktober 2009

Sean Penn, Charlie Kaufmann och en apa

Det har varit lite dött här på sista tiden. Har lagt den energi som funnits kvar efter jobbet på att se på film.

Flimmerfestivalen har kommit drygt halvvägs, sex dagar av tio, så jag gör en deltidssummering:

Sedda rullar, hittills:
Bröllopsfotografen
Milk
Sita sings the blues (men bara halva, den havererade mitt i)
Jag har älskat dig så länge
Slumdog millionaire
Unmade beds
Soraya M
Synecdoche New York
Apan

Favoriter:
Jag har älskat dig så länge, Milk och Unmade beds.
Den första lågmäld men stark och högst övertygande, den andra viktig och med fenomenalt skådespeleri av Sean Penn, den tredje en värmande pärla med skön musik.

Axeltyckning:
Apan. Intressant tema, men ändå inte övertygande och tillräckligt engagerande. Jag vill känna med mördaren Christer, vill förstå. Men gör det inte. Det griper inte riktigt tag.

Flummigt värre:
Synecdoche New York.
Jag har sett alla Charlie Kaufmanns filmer. Från tio år gamla I huvudet på John Malkovich via Human nature, Adaptation och Confessions of a dangerous mind till Eternal Sunshine of the Spotless Mind och nu då förra årets Synecdoche New York. Nu tyckte jag att karln spårade ur lite för mycket. Första knappa halvan av filmen bjöd på en hel del skratt, och Philip Seymour Hoffman spelar huvudrollen med den äran. Men sen går Kaufmann lite för vilse i New Yorks jätteteater. Jag tappar nästan intresset och funderar på att gå hem och lägga mig istället. Man blir trött av att se så mycket film, samtidigt som man jobbar heltid. Men jag sitter kvar. För Seymour Hoffmans skull.

Slutsatsen, så här halvvägs, blir att Flimmers programgrupp gjort ett bra val med att välja filmer till årets festival. Nu återstår fyra kvällars chans att njuta av ytterligare upplevelser. Ikväll blir det Wendy & Lucy med duktiga Michelle Williams som Wendy.

På lördag missar jag inte filmquizen på Saliga munken. Räknar med att det blir svårt, men jäkligt kul. Troligen drar vi vidare till avslutningsfesten på Trappan på kvällen. Längesen jag skakade de lurviga!

Får se hur mycket jag hinner blogga innan söndag... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar