lördag 10 oktober 2009

Russell Crowe var inte autistisk













I seneftermiddags var det så dags för den rafflande filmquizen på Saliga Munken, ny för i år under Flimmerfestivalen. Vi var åtta pers i vårt gäng, så vi fick dela upp oss i två lag. Eva och Jakob kamperade ihop med Evas två kompisar som jag inte minns namnet på. Jag och Uffe slog oss ihop med Terese och Charlotte. Strax efter fyra drog det igång.

Sen blev det två och en halv timmes djupdykande i ljudklipp från Sjunde inseglet, Clockwork orange och Fönstret mot gården, filmklipp från G som i gemenskap, Slagskott och Point break och filmmusik från Apocalypse now och tv-serier som Alf, Mord och inga visor och Cityakuten.

Vi hade noll koll på spanska rysare och japansk animation. Blandade ihop Motorsågsmassakern med Fredan den 13:e och trodde att Russell Crowe var autistisk istället för schizofren i A beautiful mind.

Men en jäkla massa kunskap satt vi på ändå och vårt lag slutade på fjärde plats. Vann gjorde Johan Karlsson och de andra i Flimmers eget lag. Lite fusk kan man tycka, men det gjorde lite. Quizen var förbannat rolig och jag helt slut efteråt.

Tog därför det svåra men nödvändiga beslutet att stanna hemma nu när Uffe, Jakob, Terese och Charlotte drog ut för att partaja på Trappan där Flimmer har sin avslutningsfest. Har känt mig halvt hyper hela veckan och nu var det dags att lyssna på kropp och knopp. De sa nej.

En liten kompensation är att jag kommer orka se Woody Allenfilmen imorrn på dan. Och två på kvällen. Det hade jag aldrig pallat med baksmälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar