torsdag 19 augusti 2010

Slutredigerat för i år

Jag har skaffat mig ett liv igen.
Meaning:
Jag ska knappt redigera en sida till på tidningen i år.

Det innebär: Ingen superstress för mig när vi nu på redigeringsfronten plötsligt ska få ihop TVÅ tidningar, dessutom i ny layout, vilket inte sätter sig över en natt.
Och det innebär: dagjobb, inte sena kvällar.

Jag tog beslutet igår och det är lika mycket mitt som bäbisen i magens.

Har haft obehagliga sammandragningar varje kväll och svårt att sova varje natt sen i söndags.
Det är förstås ingen slump att jag just dessa kvällar redigerat. Och då bara EN tidning, men med samma bemanning som ska hinna med både Extra och Uppsalatidningen 18minuter från och med nu på söndag.

Tack vare superbussiga kollegor så har jag fått byta bort samtliga redigeringspass på vardagar under de sex veckor jag har kvar att jobba, innan jag går hem på obestämd tid.

Tack Angelica!
Tack Ida!
Ni får mig att må så mycket bättre!

Nu blir det reporterpass - på dagtid - för hela pengen framöver. Förutom på söndagspassen, men det pallar jag.

Visst. Jag gillar egentligen att redigera. Gillar att bygga, planera, sätta rubbar, välja bilder och jobba med något nästan estetiskt.

Men jag valde inte det här yrket av den anledningen från början.

Och jag väljer hälsan före allt annat.
För mig.
Och allra, allra mest för den lille/a.

3 kommentarer:

  1. Klokt beslut! Jag är glad att jag inte har en plutt i magen dessa redigeringsdagar. Det lär ju knappast bli lugnare de kommande veckorna :-/

    SvaraRadera
  2. Nej, så sant så.
    Håller tummen för att ni pallar stressen.
    Eller att ni ryter ifrån annars.

    SvaraRadera
  3. Bra insikt Ullis!
    Lillkillen är viktigare än en gammal tidning!
    Lillkillen ska må bra!
    Han har inte valt att engagera sig i Extra.
    Lillkillen ska ha en mamma som skiter i jobb och lägger 100 procent på honom!
    Allt annat vore dumt!
    Kramar från Silverryggen!

    SvaraRadera