lördag 2 januari 2010

Det mystiska nunnelivet

Som jag berättade i en krönika i Extra för ett tag sen så ska jag åka ner och bo på Birgittasystrarnas gästhem i Vadstena en helg i slutet av februari. En "besinningshelg" i tystnad och lugn. För att jag är nyfiken och för att jag aktivt söker mer balans och mindre stress i mitt liv. Det har dock inget med religion att göra. Jag är ju ateist.

Hursomhelst: Gick in på nunnornas hemsida och läste lite om deras liv. Där svarar de på en massa frågor om hur de lever och varför. Kolla in det här!

De lever tydligen ett kontemplativt klosterliv, med bön som huvuduppgift, medan nunnor i många andra kloster lever ett aktivt klosterliv, vilket innebär att de till exempel driver skolor eller daghem. Vadstenanunnorna lämnar aldrig klosterområdet. Jo, en gång vart fjärde år får de åka hem till sina familjer i en vecka. I klostret ber de och arbetar, framför allt med olika hushållsuppgifter. Det är till exempel nunnorna som kommer laga den mat jag ska äta, när jag är där. När de inte ber är de i regel tysta, för att få bättre kontakt med gud.

Det är fascinerande läsning. Och lite skrämmande.

Hursomhaver ska det bli en spännande helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar