söndag 20 september 2009

Fridolin, Lovisa, skogen och en termos choklad

Vaknade efter en ovanligt drömlös natt och undrade var jag var. Jaha, hemma i min egen säng igen, efter en natt i svajande hängmatta i Sundbyberg. Drog på mig och mitt eventuella uppstigande i en halvtimme. Sen: ett sedvanligt så kallat Ulla-ryck (namngett av Uffe, syftandes på en viss likhet mellan mig och min mor Ulla, saker görs gärna hastigt, energiskt och en aning plötsligt)...fick mig till slut ur bädden.

Bacon och ägg stektes, men det var för tidigt att äta. En halv termos choklad som komplement. Ner med käket i korgen. Ner också med kniv, karta, kompass och vatten. Stövlarna i ett stadigt grepp i andra handen. Termosen nerkörd i stövelskaftet.

En halvtimmes bilfärd norrut. Solstrålar i ansiktet, P3 med min gamla Danmarkspluggkompis Lovisa intervjuandes Bob Hansson i radion. Parkera.

Trampandes i min egna fotspår från förra veckan. Svampen fanns kvar. Vissa hade växt, andra stannat, bleknat och torkat. Plockade det jag fann. Kantareller här och var. Också de fnösketorra. Vissa maskangripna. Det blev en kort sväng.

I bilen hem, Lovisa intervjuar Gustav Fridolin i stället under vinjetten Lovisas mottagning. Hon är bra, gillar henne. Gillar Gustav också. Lovisa har en teori om att han antingen är fejklyckad, eller haft osedvanlig tur i livet, glidit fram på räkmacka. Han tar det fint. Kan se genom radion hur han avväpnas av hennes charm, röda lockar, fräknar, intelligens.

Väl hemma. Tar en ducsh. Tar spårvagnen till jobbet. Något försenad. Omotiverad. Sitter här och bloggar.

Nu loggar jag ut. Hoppas ni har en skön dag i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar