onsdag 2 september 2009

Doktor hjälplös har huvudbry

Jag tänker göra ett vuxet val snart. Men det är ett val som skulle kunna vara emot mina principer. Principer om rättvisa och rätten till lika vård för alla, principen att det inte ska vara den starkaste eller slugaste som vinner.

Det jag svamlar om är vårdvalet. Jag tänker möjligen göra ett aktivt val och byta bort den vårdcentral som jag tillhört de senaste två åren.

Den har nämligen sällan eller aldrig läkartider när jag ringer. Man måste vara döende för att få en. Är man inte det får man bara träffa en sköterska, som ju inte får skriva ut medicin. Och visar man sig då ha någon åkomma som måste medicineras, så får man, motvilligt känns det som, en läkartid efteråt, vilket innebär att man måste betala två gånger och att man slösat onödig tid på vårdcentral.

Fördelen är att den ligger närmast lägenheten där jag bor.

Den jag eventuellt tänker byta till ligger lite längre bort. Jag tillhörde den för några år sen, när jag bodde på söder, och vad jag minns var det enkelt att få komma till farbror doktorndär. Att den ligger längre bort är okej, så länge man inte har lunginflammation och knappt orkar gå en meter. Men hur ofta händer det?

Det är alltså snarare mina principer som får mig att tveka. Tycker att hela idén med vårdval är knäpp. Precis som jag tycker kring hela den hysteriska valfriheten, som bara får en att behöva överväga ytterligare en sak, som om man inte hade nog med val att göra... Det värsta med valfrihetskarusellen är dock att när jag, som hyfsat påläst och alert person, gör mina aktiva, lyckade val - medan nån annan med sämre föutsättningar inte gör valet, blir kvar på förlorarvårdcentralen, den kommunala skolan eller vad det nu kan vara som man inte valt bort. Min flykt riskerar att urholka verksamheten som andra måste stanna i, för att de till exempel inte har tillräckliga kunskaper i svenska språket för att ens snappa upp möjligheten att välja, eller inte har råd att köpa busskort så att deras barn kan åka till den fiiiina friskolan på andra sidan stan.

Lika vård för alla, lika förutsättningar i skolan, i arbetslivet och på övriga områden. Det är ju det som är grejen. Och om det fungerade som det borde så skulle ingen behöva välja - och riskera att göra loser-val.

Men. Jag ÄR trött på att dokton inte kan komma.

Vad tycker ni? Rösta här intill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar