lördag 9 oktober 2010

Kunde inte hålla mig borta

Förra året var jag en given gäst. Terese, Charlotte, Uffe och jag var ett team. Eva, Jakob, Ulf och Annika ett annat. Munken var fylld till bristningsgräns, vi kunde inget om Manga, men desto mer om Beck, filmbolagens jinglar och Gudfadern.

Vi hamnade på fjärde plats och var nöjda med det.

I år tänkte jag att jag bangar. Skulle inte orka stå upp i flera timmar. Det skulle vara för bullrigt. Jag skulle vara för trött.

Men så hörde Terese av sig och sa att hon och hennes tillresta kompis hade ett bord. Så efter en Flimmerrulle (den bästa hittills, "A boy called dad") och lite thaibuffé till lunch så följde jag med Uffe. Kunde ju alltid åka hem om det blev för jobbigt.

Jag blev kvar under de tre timmarna quizen tog. Drack ett par mineralvatten. Åt en bit kladdkaka.

Kunde inte så mycket. Många filmer var alldeles för grabbiga och actionfyllda för att det skulle vara min cineastiska tepåse. Och jag saknade svensk film, som är det jag ser mest av.

Men Uffe var nog den enda i lokalen som prickade in de tre skådisarnas sammanlagda ålder på 182 år, vilket borde ha gett ett hederspris bara det. Och tågfilmerna kunde vårt lag rakt av, även utan tågproffset Jakob, som var i Västervik med just tågföreningen.

Vi hade skoj i vårt femmannalag, som även innehöll Viktor. Vi slutade som sjua av 29 team. Vinstlösa, men fyllda med nya filmkunskaper och sugna på revansch nästa år.

Imorrn avslutar jag årets festival med två eller tre rullar.

Smakar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar